Salve a tutti (e buon 2017)! Sono Guilherme, Portughese ed appassionato dalle corse, e nonstante il mio nickname, dalla Ferrari. Il italiano l'ho imparato (un po, è con tanti errori) perchè ho vissuto a Firenze per qualche anni.
Vi presento una domanda, alla quale non ho trovato risposta in altri forum como quello di nostalgia.autosport, e perchè con grande sorpresa mia, ho discoverto che un ex-progrettista Ferrari qualche volta scrive qui.
E la domanda è questa: ho una piccola collezione di libri sulla storia delle Ferrari F1, e degli autori inglesi come Alan Henry ed Anthony Pritchard affirmano che una delle cause della uscita di Forghieri dal Reparto Corse in 1984, fu il fallimento di un quattro cilindri turbo alla BMW disegnato da lui.
In pagine 315-6 del suo Ferrari - The Grand Prix Cars (seconda edizione, 1989 col 87/88C sulla copertina), Alan Henry scrive:
"[Dopo il Gp di Zandvoort)" [p.315]
By this time the Italian press was in full flow. Who, they asked, was responsible for this dreadful season? What was the future for Forghieri? For Postlethwaite? What was to be done? Patiently, shrewdly, 86-year-old Enzo Ferrari let it be known that he retained complete faith in his technical staff and would not be replacing any key personnel.
None the less, Forghieri decided to stay away from the Italian Grand Prix at Monza - an almost unheard-ofdevelopment - while Harvey opted for a timely holiday in England. He had no intention of embarassing his fellow engineer by turning up alone in that pressure-cooker of a gossip. Moreover, notwithstanding Ferrari's apparent assertion of confidence, Forghieri was to be moved sideways by the end of the season into the Reparto URSA - UFFICIO RICHERCHE STUDI AVANZATI - which dealt with long-term engineering projects for the whole group, leaving Postlethwaite in overall charge of the Grand Prix programme.
Forghieri's fall from (p.316) grace was caused by his insistence that a four-cylinder turbochargedengine was required following BMW's success with such a configuration during 1983. Spurred on by hints from FISA that the maximum engine capacity would be reduced from 1500 to 1200 in 1988, Forghieri embarked on this project with enormous enthusiasm during 1984. The Ferrari four-cylinder turbo proved to be a total disaster, however, blowing apart regularly on the test bed. In fact, it never ran long enough to achieve a single power curve and Enzo - always an engine man, first and foremost - never quite forgave Forghieri for the abortive project."
Pritchard è più breve, nel suo 'Ferrari Turbo - The Grand Prix Cars 1981-88, scrive in p.77:
"Mauro Forghieri had been conspicously absent from the late Grands Prix during the 1984 season, although Harvey Postlethwaite had attended certain races. The reason for Forghieri's absence was his concentration on a new design for 1985, an in-line 4-cylinder slant engine (in some ways aping the BMW), but events were to prove that apart from compelling a high mounting for the turbocharger, it was not really up to scratch under power tests on the dynamometer. By this time Forghieri had been removed from the Formula 1 team and now was responsible for long-term projects."
Dopo un po di googling, ho trovato infatto degli imagine di un 4cyl Turbo in http://www.gurneyflap.com (che ho attacato).
Alan Henry, come noto giornalista che era, ha certamente parlato/intervistato Forghieri e Postlethwaite (sono menzionati tutti i due nei ringraziamenti), pero nella sua biografia Forghieri non si rifere mai à quello motore; anche nella biografia di Ferrari scritta da Luca Dal Monte non c'è niente.
Ed è evidente anche dopo aver i libri di Forghieri e di Dal Monte, che Forghieri se ne è andato a causa delle fazioni rivali raggrupati dietro Piccinini, e che Enzo fondamentalmente considerava Mauro como un figlio, e si no lo ha ritenuto, è perchè gli mancava l'energia per farlo.
Quindi vorrei domandarvi, prima, si avete più informazion sul questo motore, e soprattutto, qualle il ruolo del suo falimento nella uscita di Forghieri.
Grazie in anticipo, e scusate per il lungo testo ed il mio italiano "aportughesato"!
PS. Le foto potete trovarle in http://www.gurneyflap.com/ferrariengines.html
E se anche qualcuno vuole degli imagini dei libri di Henry e Pritchard riferenti alle pagine citate, ditemi.